W Świętochłowicach może powstać nowy, osobny tor kolejowy

Czy na trasie Katowice-Gliwice dla lokalnych pociągów powstanie nowe - osobne torowisko? To naprawdę możliwe i dzięki temu na Śląsku może być podobnie jak w Trójmieście!

Peron na dworcu PKP w Świętochłowicach

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała porozumienie ze spółką PKP PLK w sprawie opracowania studium wykonalności dla budowy osobnej, dodatkowej pary torów na trasie Gliwice-Katowice. Dzięki tej inwestycji pociągi lokalne będą się poruszać szybciej i sprawniej. Studium wykonalności dla budowy osobnej, dodatkowej pary torów na trasie Katowice-Gliwice jest jednym z najważniejszych etapów, przygotowujących do rozpoczęcia inwestycji. Dzięki podpisanemu porozumieniu, Metropolia sfinansuje połowę kosztów studium wykonalności.

To jedna z najbardziej obleganych tras
w woj. śląskim

Budowa osobnej pary torów na trasie Katowice-Gliwice ma na celu oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co ma się przyczynić do zwiększenia przepustowości na jednej z najpopularniejszych tras w regionie. Skorzystają na tym mieszkańcy Świętochłowic, którzy na co dzień korzystają z dojazdów koleją do pracy lub do szkoły. Poza budową nowego toru zwiększyć ma się też częstotliwość kursowania pociągów.

Przypomnijmy, że pociągi na trasie Katowice-Gliwice pokonują obecnie tę trasę w ok. 25-27 minut i jeżdżą przez:

  • Katowice Załęże
  • Chorzów Batory
  • Świętochłowice
  • Ruda Śląska, Chebzie
  • Ruda Śląska
  • Zabrze

Bilet normalny w jedną stronę kosztuje 7 zł.

Pociągi mają kursować co kilkanaście minut

Podpisane porozumienie określa wszystkie zasady współpracy pomiędzy Metropolią i PKP PLK, a także pozwala występować Metropolii w charakterze współzamawiającego.

– Budowa odseparowanego torowiska na trasie Katowice-Gliwice ma ogromne znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej. Dzięki jego powstaniu, możliwe będzie wprowadzenie standardu, do którego dążymy, by pociągi wewnątrz metropolii kursowały co kilkanaście minut, a pasażerowie nie musieli patrzeć w rozkład jazdy, by wiedzieć, że „zaraz coś przyjedzie”. Właśnie ze względu na tak duże znaczenie tej inwestycji, Metropolia w połowie sfinansuje powstanie tego opracowania – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii GZM, w którym odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.

– Warto dodać w tym miejscu, że podobne prace studialne trwają lub zostały ukończone dla odcinków Katowice–Tychy oraz Katowice–Będzin, zatem będzie to logiczne uzupełnienie działań studialnych wokół węzła katowickiego przed przystąpieniem do etapów projektowych i inwestycyjnych – dodaje Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu w GZM.

PKP PLK zapowiada, że opracowane w ramach studium wstępne propozycje zostaną skonsultowane z przewoźnikami, którzy realizują lub zamierzają realizować połączenia kolejowe na linii Katowice-Gliwice.

Studium wykonalności ma dać odpowiedź, jak rozwijać infrastrukturę kolejową i przygotować dokumentację przedprojektową, umożliwiającą realizację robót. Prace studialne mają być prowadzone w latach 2021-2023 i określą zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji.

W Trójmieście osobną parę torów ma kolej SKM

Osobny tor dla ruchu lokalnego świetnie sprawdza się np. w Trójmieście. Tam kolejka SKM (Szybka Kolej Miejska) szybko przemieszcza się po przeznaczonych dla siebie torach, sprawnie wożąc pasażerów z Gdyni do Gdańska, przez Sopot, albo nawet dalej, do Wejherowa. Pociągi odjeżdżają co 10 minut do pół godziny, w zależności od pory dnia.