Wojaże uczniów „Don Bosko”

Uczniowie Salezjańskiego Zespołu Szkół Publicznych „Don Bosko” w Świętochłowicach wzięli udział w wyjeździe z okazji XX lecia wejścia Polski do NATO oraz XV lecia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

806b6e1806566ad52df50ee6cecd90ef XL

Pierwszym punktem wyprawy było zwiedzanie Amsterdamu. Miasto poprzecinane kanałami. Ludzie gnający na rowerach. Kanały i kamienice są tutaj tak podobne, że wbrew pozorom wcale nie tak trudno się pogubić. Ale to właśnie w ten sposób najlepiej można poznać to miasto. Punktem centralnym w mieście jest plac Dam, skąd zaczęliśmy zwiedzanie, przy którym znajduje się także Pałac Królewski. Klimat miasta budują właśnie kanały, których tu jest więcej niż w Wenecji i to one zrobiły na nas największe wrażenie. Wizytę w stolicy Holandii zakończyliśmy zwiedzaniem kultowego stadionu Ajax Amsterdam. Po wizycie w najbardziej holenderskim mieście udaliśmy się do najbardziej polskiego miasta w Holandii jakim jest Breda. Mieszkańcy tego miasta za sprawą udziału 1 Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka w wyzwoleniu Bredy, pielęgnują w pamięci bohaterstwo polskich żołnierzy. Wyrazem tego jest Polski Honorowy Cmentarz na, którym spoczywają Polacy wraz z dowódcą. W ramach uroczystości 75 rocznicy wyzwolenia otwarto w mieście Muzeum Generała Maczka. Kolejnym celem naszej podróży było portowe miasto Antwerpia druga co do wielkości belgijska metropolia ,słynąca z największego w świecie ośrodka szlifierstwa diamentów. Zwiedzając malowniczy port przeszliśmy do największej atrakcji miasta Katedry Najświętszej Marii Panny, będącej jedną z najwyższych budowli sakralnych na świecie . Docelowym punktem naszej wyprawy była Bruksela – stolica Unii Europejskiej. Po przejechaniu wzdłuż imponującego budynku siedziby NATO, pierwsze kroki skierowaliśmy do siedziby Parlamentu Europejskiego, skąd udaliśmy się do Parlamentarium - centrum dla zwiedzających Parlamentu Europejskiego . Po szczegółowej kontroli mieliśmy okazję za pomocą interaktywnych paneli oraz audioguide w języku polskim poznać historię Unii Europejskiej na tle dziejów współczesnej historii Europy. To taki inny świat w sercu Brukseli. Możliwość gier i zabaw multimedialnych oraz wirtualne uczestnictwo na sali obrad. Następnie udaliśmy się do starej części Brukseli. Odwiedziliśmy najpiękniejszy w Europie Grand Place z ratuszem i rezydencją królewską. Zobaczyliśmy symbol Brukseli - sikającego chłopca „Manneken pis” - tym razem nie ubranego w barwy belgijskie- jedno spośród 300 drogocennych ubranek tego bohaterskiego malca oraz zjedliśmy sławne frytki belgijskie z majonezem. Kolejnego dnia z wybrzeża Dunkierki przepłynęliśmy do Dover na terytorium Wielkiej Brytanii. Z pokładu promu podziwialiśmy słynne białe klify hrabstwa Kent, dzięki którym Anglia zawdzięcza swoją poetycką nazwę – Albion (biały), oraz wznoszący się nad nimi zamek z XII w. Udając się w kierunku Londynu odwiedziliśmy Canterbury. Tu św. Augustyn zbudował pierwsze opactwo oraz katedrę – miasto od tamtej pory uważane jest za kolebkę wiary chrześcijańskiej w Anglii. W atmosferze nadchodzącego brexitu w trakcie wizyty w Londynie, pragnęliśmy zobaczyć jak najwięcej. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Tower of London a później przez słynny zwodzony most Tower Bridge udaliśmy się w kierunku Westminster Bridge. Stojąc na nim widzieliśmy Big Ben, Opactwo Westminsterskie, budynki Parlamentu oraz wystający zza budynków London Eye. Stąd już tylko kilka kroków do kolejnego znanego miejsca – Trafalgar Square. Wizytę w Londynie zakończyliśmy wspólnym zdjęciem pod Pałacem Buckingham oraz wizytą w St. James’s Park w którym spacer umilają wiewiórki. Niedzielny poranek w Berlinie rozpoczęliśmy mszą świętą i wspólnym śniadaniem korzystając z gościnności kościoła. Początek trasy po stolicy Niemiec miał miejsce na Potsdamer Platz, gdzie wrażenie swoim ogromem zrobił na nas Pomnik Pomordowanych Żydów Europy. Po wizycie pod Bramą Brandenburską i Parlamentem przeszliśmy najbardziej znaną ulicą Berlina Unter den Linden, która prowadzi przez wiele zabytków i atrakcji. Zobaczyliśmy Muzeum Pergamońskie, Operę Narodową, Uniwersytet Humboldta oraz Wyspę Muzeów uznawaną za jeden z najważniejszych kompleksów muzealnych świata wpisaną na listę UNESCO. Zwiedzanie Berlina zakończyliśmy na Alexanderplatz. Znajduje się tam Fontanna Przyjaźni, Zegar Światowy Urania oraz sławna wieża telewizyjna Fernsehturm, jeden z dwóch głównych symboli miasta, która ma wysokość 368 metrów. Ostatnim punktem naszej wyprawy był Poczdam, miasto pełne bajkowych pałaców z tysiącletnią historią oraz zespołem pałacowo-parkowym Sanssouci. Korzystając z pięknej pogody mogliśmy zobaczyć piękno architektury pałaców oraz otaczających ich ogrodów. Dziękujemy opiekunom, Pani Alinie Wojdyło, Aleksandrze Stefanik i ks. Dyrektorowi Andrzejowi Urbańczykowi, którzy opanowali tak dużą grupę i nie pozwolili nam się zgubić.